Privé gebruik auto

Privé gebruik auto

Privé gebruik auto, wat verandert er?

Er komt nieuwe wetgeving over de auto van de zaak. Dankzij een goede voorbereiding lijken de voorstellen de eindstreep te halen. Wat kunt u er nu al mee?

 

 

 

Aangekondigde veranderingen.
De huidige wettelijke regels voor het privégebruik auto veranderen volgend jaar (2016). Er zijn dan geen grote veranderingen, maar wel verscherpte normen. (Nog minder CO2 -uitstoot voor lage bijtellingen). Daarna gaat de belastingheffing over auto’s op de schop. Vanaf 2017 gaan er nieuwe regels gelden. De nieuwe wetgeving is aangekondigd in Autobrief II, 19.06.2015 (IZV/2015/504M)

Gaat het door?
Verschillende belangenorganisaties (werkgeversorganisaties, brancheorganisaties op het gebied van auto en vervoer en milieuorganisaties) zijn al betrokken bij dit voorstel, waardoor er al veel wind uit de zeilen genomen is. Wij verwachten daarom dat dit doorgaat.

Uw huidige auto en de bijtelling vanaf 2017?
In de brief staat niets over een overgangsregeling. Het ministerie heeft wel laten weten dat bestaande leasecontracten zullen worden geëerbiedigd. Momenteel is ook wettelijk vastgelegd dat voor een auto de eerste 60 maanden de bijtellingsnormen onveranderd blijven. Uw huidige auto van de zaak zal naar verwachting niet direct duurder worden door dit voorstel.

Nog snel profiteren?
Vanaf 2017 wordt een nieuwe hybride auto fiscaal veel duurder. De fiscale bijtelling wordt hoger en de korting op of vrijstelling van de motorrijtuigen- en aanschafbelasting vervalt. Ook oude dieselauto’s met veel uitstoot worden duurder vanaf 2017. Ga bij grote reparaties dan ook na of het nog wel slim is om te investeren in uw auto of kiest u, nu het nog kan, liever voor een fiscaal goedkoper model. Als u nu of in 2016 namelijk een nieuwer, fiscaal goedkoper model kiest, blijft voor die auto ook in 2017 een lagere bijtelling gelden. Koopt of least u de auto pas in of na 2017 en wilt u fiscaal goedkoop uit zijn? Dan moet het een volledig elektrische auto zijn met een cataloguswaarde van maximaal € 50.000,-.

Als u in 2015 een nieuwe, zuinige auto koopt, geldt ook in latere jaren een lage bijtelling. Voor aankopen van auto’s na 2015 worden de normen flink verscherpt.

Bron: Tipm@il van indicator.nl